Få fastans fördelar utan att fasta

ReSet LIVE 25-29 aug 2024

För dig som vill köra ReSet tillsammans med andra! Tillsammans simulerar vi fasta under fem dagar. Recept, handlingslista, pepp och frågestund varje dag.

Boosta din energi, minska inflammationer och balansera dina hormoner för hunger och mättnad. Lär dig metoden och kickstarta ett friskare liv med ReSet Protokollet.

Ett perfekt tillfälle för dig som vill kickstarta hösten och komma tilllbaka efter semestern pigg och stark.  Hoppas vi ses den 25 aug!
Titta gärna på detta gratiswebbinarium om hur du kan få fastans fördelar utan att fasta med ReSet Protokollet
Write your awesome label here.

Lura din kropp att tro att den fastar!

Att fasta är ett av de bästa sätten att få kroppens alla funktioner i balans. Problemet är att det kan vara jobbigt att genomföra. Men med Reset Protokoll får du fastans fördelar utan att fasta. 
Läs mer om hur det går till. 

Varför är fasta så fantastiskt?

Det finns många fördelar med att fasta. Det är ingen slump att metoder som 5:2, 16:8 och terapeutisk fasta har florerat flitigt i media. Att regelbundet fasta under minst 12-16 timmar varje dygn är hälsosamt. Det som händer när man låter kroppen vila från mat är att kroppen får tid till att rensa ut trasiga celler och återställa hormonella obalanser såsom höga insulin- och blodsockernivåer. För att få full utväxling av fastans alla fördelar krävs det ibland en liten längre fasta på 4-5 dagar.

Ett litet smakprov på rätter som du kommer äta under dessa fem dagar

Genom att fasta under längre tid ger du kroppen tid att:

  • Rensa bort döda och skadade celler vilket ger en ökad frisättning av nya stamceller
  • Ge cellerna chans att utveckla ett skyddsbeteende som minskar åldrandet
  • Minska på det farliga bukfettet
  • Förbättra blodsocker- och insulinnivåer
  • Sänka blodtrycket
  • Minska inflammationer
  • Förbättra tarmfloran
  • Återställa hormonella obalanser
Trots ovanstående fördelar är det många av oss som drar sig från att fasta så länge. Det är jobbigt att inte äta och det kan även öka stressen för de som lider av sköldkörtelproblem eller utmattning.

Tillsammans simulerar vi fasta

Du äter tre gånger om dagen men på ett sätt som gör att du simulerar fasta. Du får alltså fastans fördelar utan att behöva fasta. Metoden bygger på den italienska läkaren Walter Longos metod Fasting Mimicking Diet.

Han visade att genom att dra ned på proteinintaget till ett minimum och äta en kost enligt en speciell fördelning av kolhydrater och fett fick han samma fina resultat som vid vattenfasta.
Medicinsk disclaimer: Kursledarna på ReSet protokollet är inte läkare och ställer inga medicinska diagnoser och behandlar inte sjukdomar. Vi ger inga rekommendationer om läkemedel. Deltagaren i denna kurs är införstådd med att deltagaren själv är ansvarig för de vad som görs för arbetet med kost, träning och livsstil i förebyggande syfte. Den utbildning som deltagaren får i denna kurs är endast att betrakta som vägledande och deltagaren accepterar och är införstådd med att det är ett eget val att följa dessa råd eller inte.

Vilket underbart sätt att komma igång på!

Under fem dagar simulerar du fasta och återställer dina hormonella obalanser, minskar både bukfetman och dämpar låggradiga inflammationer. 

Du kommer få uppleva fastans alla fördelar med minskat sötsug, viktnedgång och ökad energi utan att behöva fasta!

Kursen innehåller femdagars meny med exakt uträknade recept för frukost, lunch och middag. Det enda du behöver är en hushållsvåg. All recept är veganska och fria från ägg, gluten och mjölkprodukter. 



Kursens upplägg

Vi erbjuder en 5-dagars fasta tillsammans med Ewa Meurk. Under 5 dagar finns Ewa med live och föreläser, peppar och svarar på frågor. Nedan ser ni upplägget för kursens olika dagar och tider. 

Introduktion - tisdag 20 aug 

Introduktionsföreläsning av Elitista ReSet protokoll. 
  • Teorin bakom fasta
  • Veckoplan
  • Genomgång av meny
  • Handlingslista

Plats: Zoom
Tid: 19.00

Startskottet - 25 aug

Nu kör vi igång! 
  • Att tänka på i dina val av måltider
  • Skillnad mellan näring och energi
  • Kroppens energiproduktion

Plats: Zoom
Tid: 9.30

Fakirdagen - 26 aug

Fakirdagen upplevs av många som den jobbigaste dagen, extra viktigt att vi ses och peppar varandra. 
  • Fokus på målet
  • Vad händer egentligen i kroppen?
  • Din fettförbränning börjar komma igån

Plats: Zoom
Tid: 12.00

Fettisdagen - 27 aug

Genomgång av kroppens fettförbränning. Här börjar det hända spännande saker i kroppen.
  • Energiproduktion
  • Hur vet jag att kroppen bränner fett?
  • Ketos

Plats: Zoom
Tid: 19.00

Antiinflammation - 28 aug

Dina döda och trasiga celler börjar nu rensas ut. Här går vi igenom matsmältning, inflammation och hormonella obalanser.
  • Autofagi - vad är det?
  • Inflammationer
  • Autoimmun kost

Plats: Zoom
Tid: 12.00

Fastans tidslinje

Målgång - 29 aug

Genomgång av hur du förvaltar din fasta på bästa steg. 
  • Att tänka på direkt efteråt
  • Verktyg framåt

Plats: Zoom
Tid: 19.00

Kursledare

Ewa Meurk

Ewa Meurk är föreläsare, författare och inspiratör. Genom att kombinera sin tekniska bakgrund som civilingenjör från KTH med en gedigen utbildning inom näringslära, funktionsmedicin och beroendeproblematik hjälper hon sina kunder att bygga upp individuella hälsoplaner som bygger på fakta och inte på gissningar. 
Patrick Jones - Course author